Nieuws
door TechniShow Magazine

Brink Plaatbewerking reduceert werkvoorbereidingstijd met PROfirst CADCAM

12 juni 2019

Brink Plaatbewerking uit Lunteren is voor het programmeren van een Bystronic Bylas 1,5KW overgestapt naar de PROfirst CADCAM software van Widenhorn. Het bedrijf is met de nieuwe programmeersoftware van 8 uur programmeren per dag naar 1,5 uur gegaan. Met name de gebruiksvriendelijkheid is een pluspunt voor Brink Plaatbewerking.

Brink begon ruim vijftien jaar geleden met sierhekwerk en paardenstalinrichting, opgericht door vader Evert van den Brink. Na verloop van tijd kwam er steeds meer vraag naar plaatwerk. Uit die vraag is zoon Patrick van den Brink begin 2014 gestart met Brink Plaatbewerking. Het bedrijf is gespecialiseerd in het totale bewerkingsproces, van simpel snijwerk tot het snel en efficiënt maken van een eindproduct. De plaatbewerkingen die worden gedaan zijn lasersnijden, knippen, kanten, zetten, lassen en poedercoaten. Dit wordt gedaan voor zowel staal, roestvaststaal als sendzimir.

 

Nieuw Gelada verblijf

De kennis van het maken van paardenstallen wordt op meer gebieden gebruikt door Brink. Zo kwamen ze in aanraking met Diergaarde Blijdorp toen er een nieuw Okapi verblijf werd gebouwd. Via via kwam de Diergaarde terecht bij Brink. Door de jarenlange ervaring kon ook voor deze bijzondere diersoort een mooi binnenverblijf worden ontwikkeld. Toen er vorig jaar ook een grote uitdaging was met het binnenverblijf van de Gelada's, werd ook de deskundigheid van Brink ingeroepen en hebben ze veel voor het binnenverblijf geproduceerd. Dit soort projecten zijn enorm uitdagend en een prachtig voorbeeld van de mogelijkheden van plaat- en constructiewerk in de praktijk. 

We spreken met Patrick van de Brink die de plaatbewerkingstak runt in Lunteren. Hij heeft geleerd voor constructiebankwerker, dus het lasersnijden en zetten was helemaal nieuw voor hem. Alles heeft hij in het bedrijf geleerd, zoals dat zo vaak gaat in een echt familiebedrijf. Inmiddels draait het bedrijf goed en komen er regelmatig nieuwe klanten bij. Dit komt alleen door mond-op-mond reclame. "De kracht van ons bedrijf is de korte levertijden, snelle service en hoge kwaliteit. Dat doen we dus voor het bedrijf van mijn vader, maar inmiddels ook voor bedrijven die actief zijn in winkelinrichting, machinebouw, automotive en de agrarische sector. Dit kan zowel een prototype, enkel stuks of kleine serie zijn. Het gebeurt vaak dat we 's ochtends een vraag krijgen en 's middags al leveren. Dat kan op basis van een schetsje of een product wat iemand hier gewoon mee naar toeneemt. Wij pakken alles aan. Dus snelheid en efficiëntie is voor ons belangrijk zowel in de werkplaats als op de werkvoorbereiding."

 

Bystronic Bylas lasersnijmachine

Voor het bedrijf werd een Bystronic Bylas 1,5KW aangeschaft bij Primoteq. "Voor ons was alles nieuw", vertelt Patrick. "Bij de machine zat software en daar zijn we mee aan de gang gegaan. In programmeren had ik geen ervaring, maar ik vond sommige dingen wel behoorlijk lang duren. Daarnaast was het Engelstalig, wat het soms ook niet gemakkelijk maakt om iets te kunnen vinden. Op een gegeven moment, zeker tijdens drukke tijden liep ik gewoon vast, en moest ik regelmatig in de avonduren programmeren."

 

PROfirst CADCAM

"Widenhorn leerde we via de Metavak kennen", vervolgt Patrick. "We kenden ze verder niet, maar we hebben een aanvraag gedaan voor nozzles en laserlenzen en die waren een stuk goedkoper dan waar we het altijd kochten. De kwaliteit bleek ook heel goed. Voor onze machine zijn de onderdelen die we bestellen altijd op voorraad en de volgende dag in huis. Dus dat gaf ons een goed gevoel om ook eens de software te bekijken die Widenhorn biedt. We waren direct overtuigd van alle mogelijkheden, de gebruiksvriendelijkheid en ook prettig dat het Nederlandstalig is."

 

Één dag implementatie

Gekozen werd voor het PROfirst Medium CADCAM pakket voor de aansturing van de Bystronic lasersnijmachine. Na één dag implementatie en training was de software in bedrijf bij Brink Plaatbewerking. "Ik was best bang dat ik helemaal opnieuw moest beginnen om alles te leren, maar binnen een dag kon ik met PROfirst werken en hebben we direct orders gesneden." De besparing die het bedrijf in werkvoorbereidingstijd heeft gerealiseerd is enorm ten opzichte van hun oude programmeersysteem. Voordeel is ook de database structuur van PROfirst, zodat alles overzichtelijk is, zoals producten, orders, voorraad materiaal en ook restplaten. "Ik ben van 8 uur programmeren per dag naar 1,5 uur gegaan. Als er orders binnen komen zet ik ze direct in PROfirst. Dan kan ik in eenoogopslag zien of ik orders kan combineren met elkaar. Vervolgens kan ik ze helemaal automatisch laten nesten, waarbij ik ook direct materiaal bespaar." Postprocessoren worden door Widenhorn in eigen huis ontwikkeld. Dit zorgt voor een betrouwbaar proces en mogelijkheid tot aanpassingen binnen een dag. "Dat heeft bij roestvast staal met folie ook een besparing in snijtijd gebracht. Widenhorn heeft hier een speciale manier van folie afbranden ingebouwd voor onze machine, zodat ik niet meer het hele contour hoef af te branden en toch zonder problemen kan snijden."

 

Van 2D DXF naar 3D STEP

Steeds meer bedrijven gaan over van 2D DXF, DWG en DSTV formaten, naar 3D STEP. Die verschuiving ziet Patrick ook bij zijn klanten en na de uitbreiding met de PROfirst 3D STEP module stuurt hij ook aan op STEP bestanden. "Als een klant mij een STEP bestand stuurt voor een product dat ook gezet moet worden, dan is het altijd goed. Bij een DXF weet je niet wat de K-factor is van de uitslag. Nu maak ik de uitslag automatisch aan de hand van mijn matrijzen in PROfirst en is het direct goed. Daarnaast kan ik ook snel even zelf 3D-tekenen met de module, zodat ik ook een mooie tekening heb voor de werkplaats. Voordeel van PROfirst daarbij is dat er ook automatisch een aanzichten tekening wordt gegenereerd. Dan kunnen we bij de kantbank direct controleren of het product goed gezet is."

 

Service

Naast goede en betrouwbare software is ook de ondersteuning van groot belang. Zeker bij bedrijven waar de levertijden zeer kort zijn, kan je als bedrijf niet wachten als je een vraag hebt. "Ik heb weinig vragen, want het programma wijst zich in principe vanzelf. Maar als ik eens bel, dan word ik altijd snel geholpen. Ook de updates brengen steeds weer verbetering. Zo maak ik veel gebruik van de automatische labeloptie van PROfirst. Daar kunnen we nu nog duidelijkere stickers mee afdrukken voor klanten. "We zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. Door de tijd die we besparen, hebben we ook wat meer tijd om daarover na te denken, zoals een grotere kantbank."

 

Gerelateerde bedrijven

Bekijk alle leden

Gerelateerd nieuws