Nieuws
door TechniShow Magazine

Daimler snijdt auto-onderdelen met laserlijn Schuler

27 maart 2017

Daimler in Kuppenheim (D) heeft twee lasersnij-installaties van Schuler in gebruik genomen, waarmee de autofabrikant zware gereedschappen vervangt voor laserbewerking. De twee installaties worden gebruikt voor de serieproductie van plaatdelen voor kleine auto's. Het voordeel van de laserbewerking is dat de productielijnen zich met een druk op de knop laten omstellen naar een ander werkstuk. Dit biedt een aanzienlijke tijdswinst in vergelijking met het verwisselen van grote stempels.

Per installatie snijden drie lasers met een snelheid van meer dan 100 m/min contouren uit staal- of aluminiumplaat dat continu vanaf een coil wordt aangevoerd. Zo worden spatborden, zijpanelen en daken vervaardigd. Het bandmateriaal beweegt met een snelheid van 60 m/min door de installatie. Het uitgesneden plaatmateriaal wordt automatisch gescheiden van schroot en netjes opgestapeld. Vervolgens worden de plaatdelen naar twee naastgelegen servoperslijnen gebracht, waar het plaat tot het uiteindelijke product wordt gevormd. De onderdelen worden vervolgens in de Mercedes-Benz fabriek in Rastatt (D) gebruikt voor de productie van auto's.

Hoge flexibiliteit

Daimler is nog maar net begonnen met het potentieel dat de flexibiliteit van lasersnijden biedt. In de toekomst verwacht de producent flink te besparen op materiaalkosten en kan de productiviteit aanzienlijk omhoog. Voorheen werd een product met stempels die wel 25 ton wogen, uit het plaatmateriaal geponst. De kosten voor deze stempels kon oplopen tot 200.000 Euro per stuk. Daarin zijn de kosten voor opslag, reparatie en onderhoud nog niet meegenomen. Telkens als er een nieuw product op de markt komt, moest een nieuwe stempel gemaakt worden. Dit vergde ontzettend veel tijd en geld. Met de lasersnij-installatie is dit probleem verleden tijd. Nieuwe vormen producten kunnen snel en eenvoudig geprogrammeerd worden.

Gerelateerde bedrijven

Bekijk alle leden