Nieuws
door TechniShow Magazine

Hawo stroomlijnt organisatie met ERP, CAD/CAM en APM+ van Bemet

19 mei 2020

Hawo uit Rijssen is in 2009 gestart met het automatiseren van bedrijfsprocessen die zich aan de voorkant afspelen. Met behulp van software-oplossingen van Bemet heeft Hawo het aantal handmatige taken ver weten te reduceren. Daarmee is de kans op fouten die ontstaan bij handmatige administratiewerkzaamheden in calculatie, offreren, planning, inkoop, logistiek, facturering en verzending grotendeels weggenomen. Bovendien is de tijd tussen order en eindproduct fors gedaald.

“Door het proces aan de voorkant te optimaliseren, creëren we rust in de productie. Ieder uur dat je aan de voorkant van het proces verliest, kom je tekort aan de achterkant van het proces. Dat hebben we dankzij het hele softwarepakket van Bemet (ERP, CAD/CAM en APM) geoptimaliseerd. Hierdoor is het aantal handmatige administratiewerkzaamheden sterk gereduceerd en kunnen we deze tijd nu veel nuttiger inzetten”, vertelt Rob Schoenaker, commercieel directeur van Hawo.

Hawo is als onafhankelijke toeleverancier van precisie-onderdelen vooral werkzaam voor klanten in de high-end sector. Het familiebedrijf met 65 werknemers bestaat inmiddels al 60 jaar en is gespecialiseerd in draaien, frezen, kotteren en het uitvoeren van assemblages. “Hawo is uitgegroeid tot een grote 'one-stop-shop' toeleverancier. We zijn altijd open, we hebben geen vakantiesluitingen en wanneer het echt nodig is, helpen we de klant met engineering. We hebben bewust gekozen om in de high-end-markt actief te zijn. We willen niet concurreren met fabrikanten die het moeten hebben van massawerk of die het werk in lagelonenlanden uitvoeren. Toch staat ook Hawo onder druk van klanten die snel hun producten geleverd willen hebben. Die hele 'bol.com-mentaliteit' van vandaag-besteld-is-morgen-in-huis, legt druk op het hele productieproces”, vertelt Schoenaker.

Veertig procent van de productie-opdrachten die bij Hawo binnenkomt, betreft prototypen. De overige zestig procent is over het algemeen kleine series. De uitdaging voor Hawo is om ondanks deze veelvoud aan kleine, kortdurende opdrachten toch snel en foutloos orders af te kunnen handelen - van offerte tot levering. Om dit proces te optimaliseren maakt Hawo gebruik van het ERP-pakket Plan-de-CAMpagne, APM kwaliteits- en gereedschapsbeheer en de 3D CAD/CAM-software TopSolid die allemaal door Bemet zijn geleverd. Door een directe koppeling tussen de systemen kan het aantal handmatige werkzaamheden worden teruggebracht met minder fouten tot gevolg.

 

Optimale softwarekoppeling

Nick Meen van Hawo vertelt: “Het MT bij Hawo bestaat uit begin dertigers. Daarom is de rol van ict inmiddels zo ver doorgevoerd. Dat we in 2015 zijn gestart met Plan-de-CAMpagne heeft alles te maken met de goede koppeling tussen het ERP-pakket, APM+ en TopSolid. Dankzij die koppeling konden we de snelheid van order tot eindproduct verhogen en de kosten voor indirecte werkzaamheden verlagen. Door processen te stroomlijnen kunnen we rust creëren in de productie en dat biedt een hoop voordelen. Want paniek kost geld.” Hawo gebruikt Plan-de-CAMpagne voor calculatie, planning, productie-aanstuur, inkoop en facturering. Het ERP-pakket is als het ware de basis van het hele orderproces. Door een koppeling met TopSolid en APM+ is het mogelijk om direct te zien welke gereedschappen er nodig zijn voor een klus. Gegevens van bewerkingen, zoals frezen, boren en zagen kunnen daardoor snel meegenomen worden in de offerte. “De kracht van Plan-de-CAMpagne in combinatie met TopSolid en APM+ is dat je op elk moment de laatste gegevens hebt van een order en weet waar die order zich in het proces bevindt. Dankzij de koppeling wordt handmatig gegevens overnemen overbodig. Hierdoor kunnen bedrijven zoals Hawo ontzettend veel tijd besparen en tevens fouten voorkomen”, aldus Mark Haverkort, account manager bij Bemet.

 

Meer efficiëntie

TopSolid wordt door Hawo gebruikt om producten offline te programmeren, waarbij de klant het 3D-model aanlevert. Omdat TopSolid zowel een CAD- als een CAM-oplossing is, kan Hawo met één oplossing zowel kleine aanpassingen in de aangeleverde tekening maken of bijvoorbeeld een opspanmiddel tekenen als het CAM-programma maken en de NC-code uitgeven. Het unieke van TopSolid is naast de integratie van CAD en CAM ook de uitgebreide mogelijkheden van automatisering, zodat er snel en optimaal geprogrammeerd kan worden. Dankzij de koppeling met Plan-de-CAMpagne kan TopSolid direct alle projectgegevens uit het ERP-pakket inlezen in de CAD/CAM-omgeving. Denk aan een Stepfile en de klantgegevens. Daarnaast is het dankzij de koppeling tussen TopSolid en APM+ mogelijk om ook gereedschapsgegevens direct in te lezen in het CAD/CAM programma. Op die manier wordt er altijd gewerkt met de laatste data.

APM+ helpt Hawo verder bij het gereedschapsbeheer. Het zorgt er niet alleen voor dat de gereedschapsvoorraad op peil blijft, maar kan dankzij de koppeling met Plan-de-CAMpagne ook de volgorde bepalen waarin verschillende orders geproduceerd moeten worden. Op die manier berekent APM+ de optimale bewerkingsvolgorde zodat er zo min mogelijk gereedschapswissels nodig zijn. Ten slotte kan APM+ ingezet worden voor kwaliteitsbeheer. Door meetgegevens bij te houden kan het systeem zien of een gereedschap bijgesteld moet worden om binnen de toleranties te blijven.

“Wordt er iets ingevoerd in het ERP-pakket, dan is het direct beschikbaar in de andere software-oplossingen. Daarmee werkt iedereen altijd met de nieuwste gegevens en updates. Een ander voordeel van de communicatie tussen de pakketten is dat we door het wegnemen van handmatige taken personeel veel effectiever kunnen inzetten. Je wilt dat de kwaliteiten van je mensen optimaal worden benut. Dan moet je ze niet vermoeien met saai en eentonig werk”, aldus Schoenaker.

 

Samenwerken in keten

Het volgende project waar Hawo momenteel samen met Bemet aan werkt is de integratie van Trivest Connect. Trivest Connect is een online platform dat de communicatie tussen bedrijven in de keten automatiseert. “Op dit moment wordt de communicatie tussen bedrijven in de keten veelal verricht met behulp van e-mail en telefoon. Deze methoden zijn erg gevoelig voor fouten. Bij handmatige wijzigingen in artikelen, stuklijsten, tekeningen en afleverdata bijvoorbeeld, kunnen er snel vergissingen worden gemaakt. Bovendien is het tijdsintensief. Mensen aan weerszijden zijn uren kwijt met het verwerken van gegevens. Men moet een inkoopopdracht maken in PDF, die versturen per e-mail, vervolgens moet de andere partij de PDF oppakken, inlezen en verwerken en vanuit daar weer een bevestiging terugmailen. Deze handelingen vinden daarna nogmaals plaats bij versturen van pakbon en facturen. Dit zijn veel handmatige acties die met Trivest Connect eenvoudig te automatiseren zijn. Per opdracht kan je met Trivest zo 5 tot 10 minuten besparen”, vertelt Haverkort van Bemet. Trivest Connect is een koppel-tool in de cloud tussen verschillende databases en systemen. Het platform kan ergens gezien worden als een digitale brievenbus die bijvoorbeeld de samenwerking tussen een toeleverancier als Hawo en een staalleverancier vereenvoudigt. “Het idee achter Trivest Connect is heel goed. Het is eigenlijk van de zotte hoeveel tijd er nog wordt verspild aan het maken van facturen, offertes, orderbevestigingen en het handmatig invoeren van alle gegevens die vanuit de basis al digitaal zijn. Daarom zijn we nu in gesprek met een aantal van onze leveranciers om de samenwerking in de nabije toekomst via Trivest Connect te laten verlopen. Omdat we bij Hawo optimalisatie nastreven, moet je zonder referentiekader in het diepe durven te springen. Dat kan alleen met goede ondersteunende systemen van een betrouwbare leverancier”, besluit Schoenaker.

Gerelateerde bedrijven

Bekijk alle leden