Nieuws
door TechniShow Magazine

Hyundai Wia opent Tech Cube Technical Center in Rüsselsheim

25 februari 2019

Medio februari heeft Hyundai Wia in het Duitse Rüsselsheim het Tech Cube Technical Center geopend. De nieuwe vestiging zal met een uitgebreide showroom ruimte bieden voor seminars, live demonstraties en dealerevents. Tevens kunnen dealers hier met klanten specifieke vraagstukken behandelen. De Europese markt is erg belangrijk voor Hyundai Wia en het Tech Cube Technical Center illustreert de ambities van de Koreaanse machinebouwer.

Hyundai Wia is inmiddels al een aantal jaren actief in de omgeving van Frankfurt. Hier ontwikkelt het bedrijf machines specifiek voor de hoge eisen van de Europese markt. De vijfassige XF6300 en XF2000 zijn voorbeelden van machines die zijn voortgekomen uit de handen van Europese engineers en worden volgens Hyundai Wia warm onthaald door Europese producenten. Door het succes van deze machines en het verlangen om tot de top 5 machinebouwers te behoren, heeft Hyundai Wia het Tech Cube Technical Center geopend. "Machines van Hyundai Wia worden steeds meer geaccepteerd en gezien als kwalitatieve, betrouwbare en nauwkeurige machines. Dankzij de machines die voor de Europese markt zijn ontwikkeld groeit die acceptatie nog sneller. Tech Cube is een grote, maar daarom ook een logische stap voor Hyundai Wia. Er is veel geïnvesteerd in het pand, de machines in de showroom en in personeel. Voor ons als dealer maakt Tech Cube het eenvoudiger om onze klanten te informeren en bepaalde vraagstukken te behandelen en deze in een live-omgeving te presenteren", vertelt Theo Coffeng, directeur van Dymato uit Veenendaal. "Vroeger moesten we voor proef-bewerkingen vaak Korea inschakelen. Tegenwoordig kan dat in Rüsselsheim wat qua snelheid, communicatie en afstand veel prettiger werkt."

 

Tech Cube

Tech Cube heeft een oppervlak van 5.500 m2. Naast de showroom bevindt zich op de benedenverdieping ook een groot magazijn voor reserve-onderdelen. Hier zijn voor miljoenen euro's aan reserveonderdelen opgeslagen en in de meeste gevallen zijn deze onderdelen binnen 24 uur bij de klant geleverd. "We doen er alles aan om de machines van onze klanten operationeel te houden. Bij storingen kunnen ze altijd met ons contact opnemen. Een snelle levering van reserve-onderdelen is daarbij cruciaal", aldus Coffeng.

Naast trainingsruimten bevindt zich op de eerste verdieping van Tech Cube ook R&D. Hier werken momenteel vijftien engineers aan de ontwikkeling van nieuwe machines voor de Europese markt. In totaal hebben ze nu vier machines ontwikkeld en het doel is om elk jaar met een nieuwe machine op de markt te komen. Prototypes van deze nieuwe ontwikkelingen worden in Rüsselsheim gebouwd. Daarna gaan ze naar Korea waar ze de prototypes finetunen voor massaproductie. Coffeng: "Opvallend is overigens dat deze Europese machines  in verhouding meer worden verkocht in Korea dan in Europa. Dat komt omdat je hier al veel grote merken hebt die vijfassig frezen, waardoor de concurrentie veel groter is. Bovendien is Hyundai Wia in Korea al jaren een gerenommeerd merk, terwijl we dat in Europa nu aan het uitrollen zijn"

 

Nieuwe ontwikkelingen

De Westerse engineers bij Hyundai Wia weten wat de Europese markt nodig heeft, namelijk machines die flexibel kleine aantallen kunnen produceren. "Korea heeft de hoogste robotdichtheid ter wereld. Alleen draait het daar om massaproductie door de sterke auto-industrie. Automatisering zoals in Nederland zie je daar niet. De engineers in Russelsheim zijn nu bezig met de ontwikkeling van eigen automatiseringsoplossingen voor de Europese markt. Klanten willen graag alles van één partij zodat de gehele installatie up-to-date blijft zonder afhankelijk te zijn van verschillende partijen", vertelt Coffeng. Hyundai Wia heeft inmiddels een groot palletmagazijn en gereedschapsmagazijn ontwikkeld. Dit wordt op de EMO in Hannover voor het eerst voorgesteld.

Een andere ontwikkeling waar Hyundai Wia momenteel onderzoek naar doet is betaalbare vijfassige machines. Voor Dymato is dat een mooie ontwikkeling. "We kunnen nu een high-end vijfasser leveren, maar veel klanten hebben dat eigenlijk helemaal niet nodig. Dus wat we nu doen is een drie-asser uitbreiden met een vierde en vijfde as. Dat is voordeliger, maar is niet de meest efficiënte oplossing. Daarom zijn we blij als we goedkopere entry-modellen aan kunnen bieden aan onze klanten. Uiteraard kan je een entry-model niet vergelijken met een high-end machine. Dat moet de klant tegen die tijd wel goed begrijpen."

 

Gerelateerde bedrijven

Bekijk alle leden

Gerelateerd nieuws