business intelligence
door TechniShow Magazine

Klein, lean en dynamisch

16 september 2015

In het zuiden van Duitsland heeft Metallmanufaktur GmbH het op korte tijd al ver geschopt. Zijn eerste opdrachten in 2013 sleepte Metallmanufaktur in de wacht door middel van cold calling: potentiële klanten spontaan benaderen. Vandaag bedient het een brede waaier aan sectoren. Het gaat uitstekend met het bedrijf, dat alleen in CNC-bewerkingsmachines van Haas investeert, waaronder een geautomatiseerde vijfasser en een hogesnelheidsmodel. Onlangs heeft Metallmanufaktur een overeenkomst gesloten met de lokale Haas Factory Outlet (HFO) Katzenmeier om een regionale Haas-showroom te worden.

 

In 2013 werd Jochen Schumachers droom om zijn eigen baas te zijn werkelijkheid toen hij zijn bedrijfje oprichtte: Metallmanufaktur GmbH. Het is gevestigd in Orsingen-Nenzingen, een Duitse gemeente op zo'n 130 kilometer ten zuiden van Stuttgart, vlak bij de Zwitserse grens. Hoewel het geen voor de hand liggende locatie is voor een verspaningsbedrijf, wist het bedrijfje een kleine maar lucratieve niche aan te boren. Het ontbrak de regio immers aan een verspaningsbedrijf dat in onderaanneming betrouwbare, snelle en kostenefficiënte verspaningsdiensten aanbood.


"We begonnen in 2013 met een CNC-gestuurde Haas VF-2SS-hogesnelheids-VBC en een Haas UMC-750 vijfassig universeel bewerkingscentrum", legt Schumacher uit, die voor het eerst over Haas hoorde toen hij nog werkte bij Leica Biosystems, een specialist in medische technologie. Hij stond aan het hoofd van de mechanische productieafdeling van de vestiging in de buurt van Heidelberg.

"Hoewel ik toen nooit de kans heb gehad om Haas-technologie te kopen, zei ik altijd dat ik van plan was om te kiezen voor Haas-machines als ik ooit mijn eigen bedrijf zou oprichten."

In de prille begindagen moest Schumacher zich bedienen van cold calling om opdrachten binnen te halen voor Metallmanufaktur. Hij gebruikte het internet om research te doen naar exposanten op vakbeurzen waarvan de producten en onderdelen mogelijk een goede match waren voor zijn dienstenaanbod. Gelukkig hoeft cold calling niet meer. Nu is het omgekeerd: nieuwe klanten benaderen hem. Meestal gebeurt dat dankzij mond-tot-mondaanbevelingen. Bijna elke week worden er nieuwe contacten gelegd, wat Metallmanufaktur in staat heeft gesteld om uit te breiden naar een naburig gebouw.

Begin 2015 sloot Metallmanufaktur een overeenkomst om een Haas Factory Outlet-showroom te worden voor Katzenmeier, de regionale Haas-dealer.

"Ten zuiden van Stuttgart kon je nergens terecht voor een demonstratie van het potentieel van Haas-machines", zegt Schumacher. "Na gesprekken met Bernd Katzenmeier, CEO van de Haas Factory Outlet Süddeutschland, en Jens Thing, managing director van Haas Automation Europe, werd besloten dat onze locatie geschikt zou zijn. De plechtige opening van de showroom eerder dit jaar werd bijgewoond door zo'n 220 mensen. Het was een mix van bestaande en potentiële nieuwe Haas-klanten. Het feit dat al die engineeringbedrijven langskwamen en de Haas-machines op onze locatie zagen, was ook voor ons een goeie zaak. Het is een geweldige manier om te netwerken!"

Kort voor de plechtige opening, meer bepaald in maart 2015, haalde Metallmanufaktur een tweede Haas UMC-750 vijfassig universeel bewerkingscentrum in huis. Deze configuratie was voorzien van een systeem voor geautomatiseerde belading.

"We wilden een machine kopen die de hele dag, de hele nacht of het hele weekend door zonder toezicht zou kunnen werken. Het is moeilijk om goed opgeleid en gekwalificeerd personeel te vinden in deze regio", legt Schumacher uit.

Deze machine wordt onder andere gebruikt voor het maken van industriële metrologische componenten in series van 200 stuks en vergelijkbare aantallen onderdelen die worden gebruikt op vuilniskarren. De werkstukken worden allemaal automatisch geladen en in één enkele opspanning voltooid op de Haas UMC-750-vijfasser. Wanneer een onderdeel klaar is, gaat de deur open en strekt een robotarm zich uit in het werkgebied om het onderdeel te verwijderen uit de opspanning. Vervolgens draait de grijpeenheid 180° en plaatst deze nieuw materiaal, waarna deze het werkgebied verlaat. De spaan-naar-spaantijd bedraagt ongeveer 30 seconden.

Als regionale HFO-showroom heeft Metallmanufaktur demonstratiemachines opgesteld staan op zijn locatie, waaronder een Haas Super Mini Mill en een CNC-gestuurde ST-20Y-draaimachine met Y-asmogelijkheden.

Hoewel het bedrijf momenteel draaiwerk uitbesteedt, is het van plan om draaien in eigen huis te halen. Voorlopig richt Metallmanufaktur zich op prismatische onderdelen uit alle soorten metalen en kunststoffen. Zo produceert het bedrijf ongeveer 180 verschillende componenten (uit diverse materialen) voor speciale ziekenhuisbedden die ontworpen zijn voor patiënten met overgewicht.

Ook het CNC-gestuurde Haas VF-2SS-hogesnelheids-VBC dat Metallmanufaktur bezit, speelt een belangrijke rol. Met haar maximale toerental van 12.000 omw/min en snelle verplaatsingen zorgt de machine ervoor dat Metallmanufaktur op kan tegen de concurrentie voor alle soorten werk. Zo werd de VF-2SS begin 2015 met succes ingezet voor de productie van een serie van 30.000 betrekkelijk eenvoudige onderdelen met een groot aantal gaten.

Al het complexe werk wordt toegewezen aan een van de UMC-750-vijfassers. Een mooi voorbeeld zijn de series van 60 aluminium chassisonderdelen voor een Duitse fabrikant van werkstukopspannings- en grijpsystemen. Ze worden uit massief materiaal verspaand, waarbij nauwe toleranties worden aangehouden. Elke component vergt ongeveer 3,5 uur bewerkingstijd.

Om het plannen en programmeren van opdrachten te vereenvoudigen, worden de Haas-bewerkingscentra bij Metallmanufaktur identiek geconfigureerd met behulp van nulpuntopspansystemen en hetzelfde type snijgereedschappen in overeenkomstige stations van de gereedschapswisselaar. Gemiddeld bedragen de omsteltijden bij Metallmanufaktur slechts 5 tot 10 minuten. Onderdelen zijn volledig onderling uitwisselbaar tussen de machines.

"Het moment dat ik een onderscheid maak tussen machines, boet ik in aan flexibiliteit", besluit Schumacher. "Vanuit proces- en technisch perspectief verlopen onze activiteiten nu vrijwel perfect. Dat is belangrijk omdat niet alleen de prijs en de levertermijn een rol spelen. We moeten klanten tonen dat wij het beste aanbod hebben voor alle sectoren, een aanbod dat gebaseerd is op Haas-technologie. Zelfs al zijn wij relatief klein, wij kunnen op tegen de concurrentie. We zijn even lean en competitief als andere spelers."