Innovatie
door TechniShow Magazine

Magnesium voor lichtgewicht construeren

21 februari 2017

Een groot potentieel voor het maken van lichtgewicht constructies biedt magnesium. Magnesium is niet alleen een licht constructiemetaal, het is daarnaast ook een materiaal dat op aarde in bijna onbegrensde hoeveelheden te winnen is. In vergelijking met andere metalen kunnen magnesium constructiedelen voor de automobielindustrie of de machinebouw tot wel 75% lichter geconstrueerd worden. Althans, dat beweert de TU Bergakademie uit Freiburg die hier onderzoek naar doet. 

De TU Freiburg heeft de afgelopen 15 jaar in samenwerking met MgF Magnesium Flachprodukte een giet-walstechnologie ontwikkeld voor de productie van magnesiumvlakband. Het systeem zorgt ervoor dat het gesmolten magnesium direct tussen twee roterende rollen wordt gegoten en zo tijdens het stollen de eerste transformatie ondergaat. De nieuwe productiemethode verbetert door het inperken van processtappen de productiviteit en reduceert het energieverbruik. Daarnaast zorgt de nieuwe technologie dankzij de snelle stolling in combinatie met het omvormen voor een positieve bijdrage aan de vormbaarheid, de mechanische eigenschappen en de kwaliteit van het magnesiumband. De technologie wordt nu verder ontwikkeld voor het produceren van magnesium draad.

 

Complete testfabriek

De TU Freiburg laat met een EU-subsidie een complete testfabriek bouwen waarin een gietwalsmachine komt te staan. De machine zal ingezet worden voor het onderzoek naar de productie van magnesium draad. Het doel is om de productiekosten van magnesium draad met driekwart te verlagen zonder op de kwaliteit te moeten inleveren. Vergeleken met conventionele extrusieprocessen biedt het gietwalsen een hogere continuïteit en een hogere snelheid. Het draad kan gebruikt worden voor lasdraad, schroeven, klinknagels en bouten. Toepassingen van lichtgewicht magnesium zijn o.a. de medische-, automobiel-, machinebouw- en energie-industrie.