Nieuws
door TechniShow Magazine

Nijdra houdt bevestingsmateriaal op voorraad met SmartBin

17 april 2019

Nijdra Special Products uit Middenbeemster, toeleverancier van fijnmechanische onderdelen en mechatronische modules bestemd voor de hightech industrie, heeft de bevestigingsmateriaalstroom in de assemblage geoptimaliseerd en inzichtelijk gemaakt met SmartBin. Jeveka heeft inmiddels de eerste geautomatiseerde logistieke systemen geleverd en inmiddels is het operationeel op de verschillende afdelingen.

Nijdra Special Products is begin jaren negentig begonnen met de assemblage van mechanische sub-samenstellingen, en is met de jaren uitgegroeid tot een producent van mechatronische modules bestemd voor de hightech industrie. Zo assembleren ze onder andere modules voor de optische, analyse, medische en biomedische industrie. Ze maken bijvoorbeeld complete machines voor het controleren van verpakte medicijnen. "Omdat we opereren in zo'n breed veld, hebben we een grote, gevarieerde hoeveelheid aan samenstellingen, waardoor er veel verscheidenheid aan bevestigingsmaterialen ontstaat. Dit heeft in het verleden voor de nodige inefficiëntie gezorgd", vertelt Peter Voorbach van Nijdra Special Products.

 

Onhandig voorraadbeheer

Nijdra Special Products maakte in het verleden gebruik van onder andere paternosterkasten voor de hoofdopslag van bevestigingsartikelen. Werknemers konden hier de artikelen 'picken' die ze nodig hadden op de afdeling. "Wanneer de voorraad in de paternoster leeg was, dan gingen werknemers de artikelen bij een andere afdeling picken, waardoor daar onverwacht een tekort aan bevestigingsmaterialen ontstond. Bovendien liepen werknemers heen en weer in hun zoektocht naar het juiste bevestigingsmateriaal. Dit was dus niet de meest efficiënte manier voor het beheren van het bevestigingsmateriaal. Als monteurs bevestigingsmateriaal misgrijpen heeft dit gevolgen voor de productiestroom: de productie staat onverwacht stil, men moet met spoed inkopen en de levertijd kan in gevaar komen. Vanaf het moment dat de bevestigingsmaterialen weer binnenkomen, moeten werkzaamheden weer opnieuw worden opgepakt. Vaak loop je dan achter de feiten aan qua levertijd, dus moet onder hogere druk geassembleerd worden, waardoor de kans op fouten weer toeneemt. Dat wil je natuurlijk voorkomen", vertelt Voorbach.

Een ander probleem dat Nijdra Special Products in het verleden ervoer was de snel teruglopende voorraad bij plotselinge productieverhogingen. Dit resulteerde vaak in misgrijpen en een grote belasting op de inkoop. Nijdra werkt  naast de paternosterkasten ook met koffers. Per product is er een koffer gevuld met de juiste bevestigingsartikelen. Ook dit heeft de efficiëntie en overzichtelijkheid verbeterd. Verder heeft Nijdra Special Products gebruik gemaakt van Two Bin om het voorraadproces te beheersen. Dit systeem maakt gebruik van scannen, maar hier is discipline van de mensen voor nodig. Wanneer het scannen vergeten wordt, sluit de voorraad niet meer aan bij de behoefte. Na een groot intern onderzoek kwam Nijdra tot de conclusie dat het voorraadbeheer anders moest en het heeft toen bewust gezocht naar een oplossing. Die oplossing vond het bedrijf bij Jeveka. 

 

Weegschaal bepaalt voorraad

"Jeveka levert al sinds eind jaren tachtig bevestigingsartikelen voor assemblage bij Nijdra. Sinds 2018 kunnen we ook SmartBin leveren. Jeveka is namelijk exclusief reseller van SmartBin in Nederland. Voor ons was het dan ook direct duidelijk dat Nijdra met het logistieke systeem een grote optimalisatieslag kon maken", vertelt Michel van Nieuwenhuizen, product en servicemanager bij Jeveka. Rob Koppes, Adviseur Supply Chain Management bij Jeveka voegt toe: "Begin 2018 hebben we de eerste SmartBin bij Nijdra geplaatst, om te testen hoe dit systeem in de praktijk functioneert. Deze test was niet alleen voor Nijdra belangrijk, maar ook voor Jeveka, aangezien onze logistiek er ook op aangepast moest worden." SmartBin is ontwikkeld door het Zwitserse Bossard en is reeds twintig jaar op de markt. Het logistieke systeem automatiseert het voorraadbeheer door de voorraad continu te monitoren door middel van weegschalen. Elk bakje staat op een individuele weegschaal en afhankelijk van vooringestelde parameters bepaalt de software of een artikel moet worden besteld. "De weegschalen zijn tot twee gram nauwkeurig, waardoor de voorraad in een bakje heel precies kan worden bepaald. Alleen bij hele kleine producten met een laag jaarverbruik, bijvoorbeeld schroefjes die vijf gram per honderd stuks wegen, is een visuele voorraadcontrole aan te bevelen", vertelt Koppes.

 

Automatisch bestellen

De frequentie waarmee de massa van de bakjes wordt gemeten en dus een signaal naar de software wordt gestuurd, is in te stellen. Bij Nijdra gebeurt dat ’s middags en ’s avonds. De SmartBin inventory management software verzamelt de data van de weegschalen. Zodra geconstateerd wordt dat er te weinig massa in een bakje zit, wordt automatisch een orderregel aangemaakt. Een verzameling van deze orderregels wordt eens in een vooraf bepaald tijdsframe verstuurd naar Jeveka, die vervolgens de voorraad weer aanvult. Op die manier is altijd voldoende voorraad aanwezig zonder dat er te veel ligt. Ook wanneer sprake is van een wisselende productiviteit. Daarnaast heeft het systeem een 'expres-functie'. Mocht bij een grote spoedopdracht ineens een tekort ontstaan, dan zorgt deze functie dat er de volgende dag een nieuwe voorraad wordt aangeleverd. Ook het afhandelen van een order verricht SmartBin zelf. Is er bijvoorbeeld vijf kilogram besteld en belandt dit in het bakje, dan wordt de order automatisch afgehandeld. Omdat elk bakje een unieke locatie heeft is het systeem nagenoeg failproof. Het systeem weet namelijk hoeveel er voor welk bakje is besteld. Komt er bijvoorbeeld drie kilogram in een bakje in plaats van de bestelde vijf kilogram, dan geeft het systeem een refill error. Dan weet de werknemer dat hij hoogstwaarschijnlijk de producten in het verkeerde bakje heeft gelegd. Op elke pakbon staat in welke stelling en in welk bakje de producten horen, waardoor de kans op fouten nihil is.

 

Grote legpuzzel

"Zoals gezegd zijn we in 2018 begonnen met het testen van een SmartBin. Dat is zo goed bevallen dat we sinds begin 2019 met tussenpozen van steeds drie weken het systeem hebben uitgerold op vijf afdelingen. Door telkens drie weken ertussen te plannen hebben we de systemen optimaal kunnen inrichten. Je moet namelijk ruimte vrijmaken in de werkplaats, je kan spelen met de hoogte van de stellingen en we hebben gekeken wat de hardlopers zijn, zodat deze bakjes op de meest gunstige grijphoogte staan. Je moet er een bepaalde logica in aanbrengen. Niet een ring naast een zeskantbout plaatsen bijvoorbeeld. Daarnaast hebben we alles omgezet naar DIN en ISO, waardoor we van zes verschillende nummers per product terug zijn gegaan naar één nummer. Het is wat dat betreft een grote legpuzzel en daar moet je gewoon tijd voor vrijmaken. Maar als het dan eenmaal loopt, dan zie je meteen het resultaat: mensen lopen niet meer op en neer, beschikbaarheid van producten is altijd op de juiste plek, er wordt niet meer misgegrepen want er is altijd precies voldoende voorraad, je krijgt inzicht in het verbruik en de inkoop krijgt veel meer ruimte. Uit de pilot blijkt dat we nu ruim twintig procent minder artikelen op voorraad hebben en zeker ook besparen op de indirecte kosten", aldus Voorbach.

Nijdra maakt nu gebruik van de bedrade (SmartBin Classic) uitvoering. De SmartBin Classic is geschikt voor vaste stellingen. Jeveka kan daarnaast een draadloze uitvoering leveren. De SmartBin Flex kan worden gebruikt voor mobiele toepassingen.

 

Ontzorgen

Met SmartBin kan Jeveka de klant volledig ontzorgen op het gebied van voorraadbeheer. Zo levert Jeveka niet alleen de bevestigingsartikelen, maar kan het bedrijf ook de bakjes bijvullen als de klant dat wenst. Met de klant wordt een 'way of working' afgesproken; welke veiligheidsvoorschriften zijn van toepassing, waar moet diegene zich melden en hoe kan het verstoren van het klantproces zo veel mogelijk worden beperkt. Daarnaast kijkt Jeveka naar duurzaamheid. Zo wordt niet elk doosje apart ingepakt en opgestuurd, maar wordt een verzameling van orderregels in één keer verstuurd. Ook denkt Jeveka mee met de klant wat betreft de simplificatie van bevestigingsartikelen en in de toekomst wil het bedrijf nog beter kunnen anticiperen op de behoeften van de klanten. "Klantcontact is belangrijk om het voorraadbeheer in optima forma te krijgen. We willen straks de volumes en de systemen nog nauwkeuriger afstemmen op de vraag. Daarvoor moeten we beter vooruit kunnen kijken", besluit Van Nieuwenhuizen.

Gerelateerde bedrijven

Bekijk alle leden