Nieuws
door TechniShow Magazine

Siemens-benchmark: 'Directies hebben focus op productinnovatie, niet op AI'

3 september 2020

Directies van machinebouwers focussen vooral op productinnovatie. Modularisatie en verkorting van de time-to-market zijn hierbij de grootste uitdagingen. Daarnaast staan het verhogen van de productiviteit en het realiseren van omzetgroei hoog op de agenda van de directie. Dat blijkt uit de door Siemens gepubliceerde Nationale benchmark Smart Machine Industry 2020.

 

De benchmark brengt de status en plannen in kaart van machinebouwers bij de transitie naar een Smart Industry. Het onderzoek is uitgevoerd van juni tot oktober 2019 en er hebben ruim honderd Nederlandse bedrijven in de machinebouwindustrie deelgenomen. De factoren met de grootste impact op de concurrentiepositie in de machinebouw zijn hetzelfde als in de benchmark van 2017. Op nummer 1 staat de vraag naar maatwerk op klantspecificatie. Verhoging van de leversnelheid en een kortere time-to-market vinden we op de tweede plaats. De gedeelde derde plaats is voor het leveren van de meest innovatieve producten en het verhogen van de klanttevredenheid. Wat betreft de adoptie van nieuwe technologie rekent de grootste groep respondenten zich tot de ‘early majority’, die afwacht tot nieuwe oplossingen zich daadwerkelijk bewezen hebben. Tegelijkertijd vindt bijna twee derde de transitie naar van connected devices. Men verwacht meer met AI te gaan doen. Bijna een derde van de respondenten is van plan AI-toepassingen te implementeren voor quality control en predictive maintenance. Daarnaast denkt bijna driekwart van de respondenten AI te gaan inzetten voor simulatie bij ontwerp- en testprocessen.

 

Koplopers

De organisatie is vaak nog niet klaar voor meer AI. Ruim de helft van de bedrijven beschikt niet over voldoende specialisten. Aan de ene kant moet de organisatie gericht zijn op efficiency en standaardisatie om de kostenontwikkelingen in de hand te houden. Aan de andere kant is er behoefte aan flexibiliteit om snel op marktontwikkelingen in te spelen en makkelijk te kunnen differentiëren op klantbehoefte. Op beide assen scoort men gemiddeld nog een onvoldoende. Product leadership in combinatie met niche playing is de meest gekozen strategie bij de transitie naar een Smart Industry. Voor de transitie is ook een wendbare organisatie nodig, zo blijkt. Dat vraagt om een geïntegreerde IT-infrastructuur, een horizontale organisatie en de overstap van produceren naar assembleren, waarbij men de regie in de keten moet krijgen. Dat hebben veel bedrijven echter nog niet voor elkaar. Een kleine groep koplopers scoort een voldoende voor zowel standaardisatie als differentiatie. Deze kopgroep geeft de transitie dan ook een hogere prioriteit, richt zich meer op product- en business innovatie, werkt met multidisciplinaire teams, omarmt nieuwe technologie sneller en heeft een geïntegreerde IT-infrastructuur.

 

[beeld: Siemens]