Nieuws
door TechniShow Magazine

Trump zet Europa verder onder druk en handelsoorlog dreigt

31 mei 2018

De VS gaat na het instellen van een uitzonderingspositie voor Europa nu alsnog heffingen invoeren op staal en aluminium uit de Europese Unie. Daarnaast heeft Trump aangegeven dat hij de Duitse import van luxe auto's naar de VS wil stoppen.

De VS kondigde de staal- en aluminiumtarieven in maart aan, maar stelde deze twee keer uit om met de EU en andere landen tot nieuwe handelsdeals te komen. De afgelopen weken werd er op hoog niveau overleg gevoerd over de heffingen. Woensdag sprak de Eurocommissaris van Handel, Malmström, met de Amerikaanse minister Ross van Handel. Dat leverde geen akkoord op. Het Amerikaanse besluit heeft tot gevolg dat met ingang van vrijdag 1 juni een importheffing van 25 procent geldt op staal dat van de Europese Unie naar de VS gaat. Op aluminium komt een heffing van 10 procent. De metaalindustrie, verenigd in de FME, is woedend. "Er hangt de wereld een handelsoorlog boven het hoofd die zich als een olievlek zal uitbreiden naar andere sectoren. Ook Nederland zal de rekening zien. Nederland exporteert jaarlijks voor bijna 600 miljoen euro aan staal naar de VS", aldus FME. De handelsoorlog lijkt inmiddels te zijn begonnen. De EU komt met tegenmaatregelen voor zo'n 2,8 miljard euro. Zo zullen onder meer Harley Davidson-motoren uit Wisconsin, whiskey uit Kentucky en Levi's spijkerbroeken uit Californië met Europese importheffingen te maken krijgen. Die gaan op 17 juni in.

 

FPT-VIMAG: “Wij staan achter tegenmaatregelen”

FPT-VIMAG-directeur Ramon Dooijewaard, vertegenwoordiger van de machinebouw en productietechnologiebedrijven in Nederland, noemt de importheffingen die de Verenigde Staten opleggen aan Europa onnodig en provocerend. “Met dit roekeloze gedrag stuurt Amerika aan op een handelsoorlog. Daarin zullen alleen verliezers zijn.”

Juist de leden van FPT-VIMAG, de machinebouw en productietechnologiebedrijven, merken het als staal in prijs stijgt. Dooijewaard: “Het houdt in dat staalverwerkende bedrijven investeringen langer uitstellen. Trump zorgt op deze manier voor onzekerheid in de globale markt rond productietechnologie.”

De Nederlandse machinebouw is jaarlijks goed voor ruim vier miljard euro directe omzet. Dit is meer dan de volledige jaarlijkse visserij-export van Nederland. De uitvoer van staal uit Nederland naar de Verenigde Staten was vorig jaar goed voor 570 miljoen euro. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) eind april.

“We staan achter de directe reactie van Europa en Nederland om direct tegenmaatregelen te nemen”, vertelt Dooijewaard. “Amerika laat ons geen keuze. Deze maatregelen zijn uitzonderlijk agressief en protectionistisch. Dit past niet in de moderne globale economie.”

De staalexport naar Duitsland blijft overigens voor Nederland veel belangrijker. Van de 9 miljard euro aan staal die Nederland in 2017 verscheepte naar het buitenland ging 30 procent naar Duitsland, wat neerkomt op een waarde van ongeveer 2,7 miljard euro. Na Duitsland zijn België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste ontvangers. De VS volgt daarna met 6 procent.

 

Extra importheffing op Duitse auto's

Naast heffingen op staal en aluminium hoopt Trump ook de import van Duitse auto's te kunnen terugdringen. Dat meldt het Duitse tijdschrift WirtschafsWoche. Het weekblad meldde dat Trump vorige maand aan de Franse president Emmanuel Macron had verteld dat hij zijn handelsbeleid zou handhaven met als doel om te voorkomen dat Duitse auto's Fifth Avenue in New York zouden verlaten. Het rapport komt minder dan twee weken nadat het Amerikaanse ministerie van Handel een onderzoek heeft gestart naar de invoer van auto's om te bepalen of ze de nationale veiligheid van de VS bedreigen. Het beleid zou kunnen leiden tot importtarieven op auto's van maximaal 25 procent, overeenkomstig met de metaalinvoerheffingen.