Nieuws
door TechniShow Magazine

TU Delft studenten vormen toekomst van mobiliteit

27 juni 2019

Sinds 2006 biedt TU Delft de mogelijkheid voor studenten om in teamverband te werken aan innovatieve projecten die in competitieverband worden getest. Hier zijn al de nodige mooie en succesvolle toepassingen uit voort gekomen. Denk bijvoorbeeld aan Delft Hyperloop, het exoskelet van project March, de elektrische race-auto van Formula Student Team Delft en de zonne-auto van het Vattenfall Solar raceteam. Maar dit is niet alles. In totaal zijn er inmiddels zestien teams actief met in totaal 700 studenten. Wat hebben die teams gemeen? Ze werken met het 3DExperience platform van Dassault Systèmes.

Het doel van alle D:Dream projecten aan de TU Delft is om studenten te laten leren door praktijkervaring op te doen. Ze runnen bij wijze van spreken een klein bedrijfje waarin verschillende skills bijeen worden gebracht. Als team leren ze problemen oplossen en zien ze innovaties die op een computer tot stand komen tot werkelijkheid gebracht worden. Door het succes van D:Dream werken er inmiddels zestien teams en 700 studenten aan verschillende projecten. "Het succes heeft geleid tot een ruimteprobleem in de D:Dream hal waar teams met een modern machinepark kunnen werken aan hun project. Om ruimte te maken hebben we nu naast de D:Dream hal ook een Tec Factory geopend. Hiermee willen we meer ruimte bieden voor teams die op eigen benen kunnen staan, en we willen met de Tec Factory een ruimte bieden aan start-ups (die vaak uit de dreamteams ontstaan) om volwassen te worden. De Tec Factory heeft een vloeroppervlak van 3.000 m2, is 6 meter hoog en biedt niet alleen ruimte voor studententeams, maar ook voor starters, het mkb, events en hobbyisten", vertelt Frans van der Meijden van TU Delft tijdens een persconferentie, georganiseerd door Dassault Systèmes en TU Delft.

De Tec Factory wordt flexibel en betaalbaar toegankelijk. De verwachting is dat de Tec Factory in 2021 helemaal operationeel is. Inmiddels zijn er via een leaseconstructie al drie Haas CNC-machines besteld en tevens zijn er losse Haas-controllers aangeschaft die als trainingsmodule moeten gaan fungeren. Want ook het faciliteren van trainingen behoort tot de toekomstige doelen van TecFactory. Inmiddels wordt er een samenwerking tussen Tec Factory en TechniCom opgestart om trainingen gecertificeerd te krijgen en deze via Technicom aan te bieden.

 

Softwaresponsor

Als softwaresponsor van een aantal D:Dream teams van de TU Delft helpt Dassault Systèmes al jarenlang jonge talenten bij het realiseren van hun dromen en het verleggen van de technische grenzen met behulp van ontwerp-, engineering- en simulatieapplicaties. Dankzij het 3DExperience-platform kunnen de teams hun innovatiecyclus en productontwikkeling verder versnellen door multidisciplinair samen te werken in de cloud.

 

Project Silverwing

Naast Delft Hyperloop, project March, het Formula Student Team Delft en het Vattenfall Solar zonneraceteam, zijn er diverse andere projecten die nog vrij nieuw zijn. Neem bijvoorbeeld Silverwing, het antwoord op de GoFly-wedstrijd van Boeing. Om de innovatieve ontwikkeling van eenpersoonsvliegtuigjes te stimuleren, heeft Boeing in november 2017 de GoFly Prize in het leven geroepen. De opdracht van deze internationale wedstrijd, die uit drie rondes bestaat, is om veilige, stille en ultracompacte eenpersoonsvliegtuigjes te ontwerpen die nagenoeg verticaal kunnen opstijgen en landen. Ze moeten met één persoon aan boord ongeveer 35 kilometer kunnen vliegen. Het Silverwing team bestaat inmiddels uit 35 studenten van tien verschillende nationaliteiten en van vrijwel elke faculteit van de TU Delft.

De Silverwing moet een persoonlijk vervoersmiddel worden waar geen infrastructuur voor nodig is en waarmee mensen in de verre toekomst files kunnen vermijden. Het eerste ontwerp van de Silverwing was vergelijkbaar met een vliegende motorfiets. Het eerste ontwerp behoorde tot de top 10 van inzendingen. Het vervolgontwerp is uitgerust met een cabine voor meer comfort en veiligheid en combineert het beste van een helicopter en een vliegtuig. Dit ontwerp is afgelopen maart in de top 5 geëindigd. Nu is het team bezig met het bouwen van het echte voertuig dat volledig elektrisch zal worden aangedreven. De motoren en batterijen maakt het team zelf, evenals de carbon structuur van het voertuig en alle afzonderlijke componenten. Lichtgewicht construeren is essentieel in de luchtvaart.

 

Project Phoenix

In september 2018 is het project Phoenix van start gegaan. Dit project werkt aan het eerste vliegtuig dat op vloeibare waterstof moet gaan vliegen. Er zijn al voorbeelden van vliegtuigen die vliegen op waterstofgas. Het nadeel hiervan is dat de hogedruktank heel erg veel ruimte in neemt. Bovendien is de massa van zo'n tank erg zwaar door de dikke wanddikte die nodig is. Vloeibare waterstof kan een alternatief zijn voor kerosine. Het vloeibare waterstof  moet op een temperatuur van -253 oC worden opgeslagen, maar kan dan net als kerosine getankt worden. Tijdens het vliegen wordt de vloeibare waterstof warmer gemaakt om naar de fuelcel te gaan, waar de waterstof wordt omgezet in elektriciteit waarmee de motor wordt aangedreven. De tank waarin het vloeibare waterstof wordt opgeslagen wordt geprint van aluminium. Daaromheen komt een laag koolstofvezel met vervolgens een 20 cm dikke laag schuim voor isolatie.

Naast de ontwikkeling van het vloeibare waterstofvliegtuig wil het team ook direct de efficiëntie van het vliegtuig verbeteren. Om de weerstand te verlagen wil het team gebruik maken van een zogenoemd 'boundary suction system'. In het bovenste oppervlak van bijvoorbeeld de vleugels worden kleine gaatjes ingebracht met behulp van een laser. Een centrifugale motor zuigt de grenslaag van het oppervlak af. Hierdoor ontstaat er minder weerstand aan de bovenkant van de vleugel. Het fullscale model van het vliegtuig zal 14 miljoen gaatjes krijgen. Het team is nu op zoek naar een bewerkingsmethode om perfect ronde gaatjes in het oppervlak te realiseren. De verwachting is dat het schaalmodel medio september klaar is.