Nieuws
door TechniShow Magazine

Unisign komt met nieuwe constructie voor vijfassige portaalfreesmachine

12 april 2018

Unisign heeft deze week de deuren in Panningen geopend om de laatste Uniport 6000 HV voor te stellen aan klanten. Waar andere machines in de Uniport serie worden uitgerust met indexeerbare freeskoppen, heeft de nieuwe vijfassige portaalfreesmachine een niet verwisselbare freeskop. Ook is de constructie van de ram aangepast voor maximale stabiliteit en om het werkbereik groter te maken.

Alex Te Baerts, Manager sales en marketing bij Unisign vertelt: "We hebben de Uniport 6000 HV uitgerust met een vaste freeskop om de portaalfreesmachine vijfassig te maken. Bijzonder is dat de constructie van de kop op een 50° vlak staat en de constructie is dusdanig dat je niet inlevert op de Z-as wanneer de freeskop van horizontaal naar verticaal bewerken gaat." Door het rotatie punt zo te kiezen wordt er op de Z-as bijna niet ingeleverd terwijl dat bij standaard 'gaffelkoppen' zonder schuin vlak tot wel 300 mm kan uitmaken. Hierdoor is het mogelijk om grotere werkstukken te bewerken terwijl de 'footprint' van de machine gelijk blijft. De nieuwe freeskop is net als 90% van de machine in eigen huis ontwikkeld en geproduceerd. "De drive binnen Unisign is om altijd de beste machine te leveren. Om dat te garanderen produceren we zoveel mogelijk zelf. We hebben zelfs een eigen machine waarmee we lagers voor de bewerkingsmachines kunnen produceren zodat we niet afhankelijk zijn van andere partijen", aldus Baerts.

 

Constructie

Ten opzichte van een normale Uniport 6000 waar de geleidingen van de ram zijn aangebracht op de ram, heeft Unisign bij de HV de slede op de brug bevestigd. "Omdat de 'schoenen' recht voor de brug zijn gepositioneerd is de constructie optimaal voor deze machineconfiguratie. Daardoor is de stabiliteit van de kop in zowel de bovenste als onderste positie gelijk. Een ander voordeel van het feit dat de kopgeleidingen niet op de ram zijn bevestigd, is dat de freeskop geen ruimte inneemt in het werkgebied. De complete freeskop kan namelijk tot boven de brug worden gepositioneerd. In principe is dus de onderkant van de brug de maximale Z-hoogte. Hierdoor ontstaat een maximaal werkbereik en kan een werkstuk rondom bewerkt worden."

 

Gelast frame

De frames van alle bewerkingsmachines produceert Unisign ook zelf. De machinebouwer kiest er voor om de frames te lassen. Dit heeft namelijk twee voordelen ten opzichte van gegoten frames. Ten eerste maakt Unisign veel klantspecifieke machines waardoor er veel framevarianten en -aanpassingen zijn. Door de frames te lassen is het eenvoudiger en sneller om wijzigingen door te voeren. Ten tweede is het eenvoudiger om het frame stijver te maken door er ribben tussen te lassen. "We krijgen nog wel eens de vraag of onze gelaste frames qua dempingseigenschappen kunnen concurreren met gegoten frames. We kunnen zowel mathematisch als praktisch aantonen dat onze gelaste frames op dempingsgebied niet onder doen voor gegoten frames.

 

Eigenschappen

De Uniport 6000 HV is leverbaar met een 73 kW sterke spil met een koppel van maximaal 700 Nm. De assen hebben een verplaatsingssnelheid van 40 m/min en de machine kan worden uitgerust met maximaal 158 gereedschappen. Net als alle portaalmachines van Unisign is de 6000 HV uitgerust met een geleidingenconcept voor de X-as waardoor het voor de operator mogelijk is om overal rondom de bewerkingstafel toegang hiertoe te hebben. Hoe deze constructie exact in elkaar steekt houdt Unisign voor zichzelf omdat het volgens Baerts een unieke oplossing is.