Nieuws
door TechniShow Magazine

Zo worden fabrikanten toekomstbestendig

21 januari 2019

Veel businessmodellen zijn afhankelijk van wereldwijd geïntegreerde toeleveringsketens, het veranderende geopolitiek-economisch landschap en veranderingen in de vraag van de consument. Dit betekent dat fabrikanten flexibeler moeten zijn dan ooit tevoren. Een essentieel onderdeel hiervan is menselijke expertise om te kunnen ontwerpen, ontwikkelen en daarbij verandertrajecten te implementeren. Prasad Satyavolu, CDO Manufacturing & Logistics bij Cognizant, zet de drie belangrijkste focusgebieden voor fabrikanten op een rijtje.

 

1. De uitdaging van opschaling

"Om een ecosysteem op te zetten dat meegaat met de tijd, is en blijft het opschalen van het productieproces een belangrijk onderdeel dat verschillende technologische aspecten omvat. Volgens onderzoek van PwC is 72 procent van de fabrikanten de digitale transformatie enorm aan het versnellen en verwacht in 2020 ‘digitaal advanced’ te zijn vergeleken met 33 procent in 2018. Deze organisaties investeren zo’n 907 miljard dollar per jaar, zo’n vijf procent van de omzet, in meer connectiviteit en slimmere fabrieken.

Hierop volgt een grootschalige toepassing van opkomende technologieën, zoals 3D-printen, blockchain en drones. Drones worden bijvoorbeeld niet meer alleen ingezet voor distributie maar ook voor het automatiseren van interne processen, zoals het binnen enkele minuten verplaatsen van materialen in een fabriek. Dit vergroot de productiviteit.

Helaas zijn er veel organisaties die nog steeds geen voordeel halen uit innovatie, voornamelijk doordat er geen businessmodel is dat naadloze implementatie mogelijk maakt op meerdere locaties. Bedrijven zouden er goed aan doen om hun huidige investering in geautomatiseerde processen te heroverwegen om te zien of ze zo efficiënt mogelijk werken wanneer het gaat om het verbeteren van productiviteit."

 

 2. Focus op menselijke ervaring

"Het tweede focusgebied voor fabrikanten is het verbeteren van menselijke ervaring. Dat betreft niet alleen klanten, maar ook medewerkers en partners. Organisaties moeten daarom zwaar investeren in het ontwikkelen en trainen van mensen in 2019. In alle sectoren dringt het steeds meer door hoe belangrijk het is om een strategie en cultuur te ontwikkelen die digitale transformatie ondersteunt en expertise- en carrièreontwikkeling omvat.

We verwachten veel grootschalige maatregelen met een focus op Industrial Internet of Things (IIoT)-programma’s en een toename in de toepassing van AI en machine learning. Zo kunnen intelligente processen worden gecreëerd en producten en diensten worden verbeterd. Voor creatief design worden systemen binnen een gesloten circuit de norm, waarbij AI en analytics effectief worden samengevoegd met bijvoorbeeld voice en video."

 

 3. Investeer in een duurzame toekomst

"Last but not least moet iedere organisatie bewuster omgaan met klimaatverandering. Bedrijven worstelen met de noodzaak om uitstoot te verminderen door lagere energieconsumptie. Zo heeft de Europese Commissie de ambitieuze doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen regionaal met 40 procent terug te dringen in 2030. 

Veel fabrikanten gaan IIoT-systemen waarschijnlijk breder inzetten om energieconsumptie te meten en optimaliseren binnen de systemen in de regio. Klimaatverandering en investeringen in energie-efficiëntie krijgen de komende jaren de hoogste prioriteit. Volgens wereldwijd onderzoek van Bain & Company, stijgt het aantal organisaties dat echt transformeert op het gebied van duurzaamheid in de komende drie jaar van negen naar 26 procent. Het verhogen van de bewustwording van vraagstukken rondom klimaatverandering leidt tot een toename in de productie van producten en diensten die duurzaam zijn, zoals investeringen in elektronische voertuigen en alternatieve brandstoffen.

Voor een betere concurrentiepositie moeten fabrikanten in nieuwe technologieën investeren om productiviteit te verhogen, de menselijke ervaring te verbeteren en een positieve bijdrage te leveren aan klimaatverandering. Daarom zien we dat fabrikanten investeren in nieuwe businessmodellen die het mogelijk maken om te innoveren, transformeren en snel op verandering in kunnen springen. Alleen wanneer aan de hoge verwachtingen van consumenten wordt voldaan in een economie waarin de focus ligt op ervaringen, kunnen fabrikanten groei realiseren en relevant blijven in 2019 en daarna.”