Innovatie
door Dymato BV

TU Delft en Hyundai samen in uniek project (1)

30 november 2015

Brandstofcelauto als energiecentrale

Hyundai, het moederbedrijf van machineproducent Hyundai Kia, werkt sinds april 2015 samen met de TU Delft in een bijzonder project. Daarbij wordt nagegaan in hoeverre een brandstofcelauto die op waterstof rijdt in de toekomst ook kan worden ingezet voor het produceren en leveren van stroom voor woningen en kantoren. Bij dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van de nieuwe IX35 FCEV van Hyundai.

 

Een brandstofcelauto is een elektrische auto met een brandstofcel aan boord, die elektriciteit produceert uit waterstof en zuurstof. Brandstofcelauto’s zorgen voor efficiënter en schoner transport, met een hoger rendement en zonder CO2-uitstoot en. Een auto wordt doorgaans maar 5% van de tijd gebruikt, zo heeft onderzoek aangetoond. Maar als de auto stilstaat kan de brandstofcel nog steeds elektriciteit produceren en in principe woningen en kantoren van stroom voorzien. De brandstofcelauto zou met andere woorden als een kleine energiecentrale kunnen fungeren en in die hoedanigheid een welkome schakel kunnen vormen in het toekomstige energienetwerk.

De TU Delft gaat nu met behulp van de IX35 FCEV van Hyundai de praktische haalbaarheid van dit idee verder onderzoeken en het rendement dat daarbij kan worden bereikt. Brandstofcelauto’s hebben daarnaast nog twee (schone) bijproducten: water en warmte. Ook deze kunnen mogelijk nuttig worden toegepast.

 

Car as Power Plant

Het genoemde onderzoek vindt plaats in het kader van The Green Village, een initiatief dat door de TU Delft is ontwikkeld. The Green Village biedt een platform waar partners uit de publieke en private sector op diverse terreinen samenwerken aan de ontwikkeling en de integratie van duurzame technologieën. Een van de onderdelen binnen The Green Village is het project Car as Power Plant. Binnen dit project doet de TU Delft onderzoek naar alle processen die samenhangen met het rijden en de energieproductie met behulp van brandstofcellen uit waterstof en de optimalisatie daarvan. Dat strekt zich uit van de productie en het tanken van waterstof, de verbetering van de levensduur en het rendement van de brandstofcel tot de aansluiting van de auto’s op het elektriciteitsnet. De TU Delft werkt in dit project samen met onder meer GasTerra, Q-Park, Stedin, CNG net, RDW, Bovemij, Shell en HyTruck.

 

Gerelateerde bedrijven

Bekijk alle leden

Gerelateerd nieuws